Fina brev:

10 mars 2010:
"Så kul! Hjälp som jag skrattade åt dig oanständiga människa! Du är heltoppen, såg dig på Intiman och det var första men förhoppningsvis inte sista gången. Kalas!
Hälsning Sissela Kyle"

21 december 2010:
"Hej Cilla! Kul att vi är fb-vänner! Ville bara hylla dig lite grand; såg dig på ROAST och tyckte du var fullkomligt fabulöst bra och rolig! Kör hårt och hoppas vi syns någon gång.
God Jul! Rachel Molin"

onsdag 22 april 2009

Totemhunden

Cilla Domstad 1861


En hundras dyker upp överallt vart jag än befinner mig! Helt seriöst. Detta är ingen ståuppskämtsgrund.

Flatcoated Retrivers. En ras som är för mig obeskrivligt tillintetsägande och därmed trist. Har aldrig någonsin haft med en sådan att göra. Men överallt dyker de upp nu.

Idag läste jag insändarsidan i GD och "En blomma till" för första gången någonsin till exempel, fast jag haft GD länge. Ögonen fastnade direkt på texten; "Tjejen som springer varje dag i Hemlingby med sina fyra Flatcoated Retrivers.... Det är sällan man ser så välskötta och glada hundar."

Kusligt. Till och med hemma i mitt hundfria hus dyker de alltså nu upp.

Någon i min närhet sa för ett tag sedan att Flatcoated Retriver tycks vara min TOTEMHUND (Wikipedia: "Totem är en enskild familjs eller klans speciella emblem, vanligtvis ett djur som klanen antas härstamma från.").

Min familj härstammar alltså från Flatcoated Retrivers! "Hynda!" har man ju hört ibland så hund misstänkte man ju.

Och detta är ju ett sött och fint djur. Det hade ju kunnat vara träskpaddor, dyngbaggar eller asgamar som dykt upp överallt.

Så här beskrivs rasen: "Allmänt: En vaken, aktiv, medelstor hund med ett intelligent uttryck. Den har ett förtroendeingivande sätt och visar sin positiva och vänliga attityd genom en intensivt viftande svans".

Okej.