Fina brev:

10 mars 2010:
"Så kul! Hjälp som jag skrattade åt dig oanständiga människa! Du är heltoppen, såg dig på Intiman och det var första men förhoppningsvis inte sista gången. Kalas!
Hälsning Sissela Kyle"

21 december 2010:
"Hej Cilla! Kul att vi är fb-vänner! Ville bara hylla dig lite grand; såg dig på ROAST och tyckte du var fullkomligt fabulöst bra och rolig! Kör hårt och hoppas vi syns någon gång.
God Jul! Rachel Molin"

söndag 17 maj 2009

Raw Comedy Cruise Up And Coming- tävling




På fredagkvällen lämnade Silja Galaxy- båten Värtahamnen i Stockholm kl.19:30 med siktet inställt mot Mariehamn.
2500 bitna komikerfans och ett 30-tal komiker äntrade båten som snabbt blev ett sprudlande inferno av drinkdrinkande, buffe'njutande och fnissande glada människor.

Ståuppshowerna startade redan kl.20. Dock så började Up And Coming- tävlingen, som ju jag skulle vara med i, inte förrän kl.22.

Vår lilla scen var placerad i Cigar Bar, båtens rökrum! Först tänkte man ju negativt om detta, men sen insåg man att detta troligen bidrog till att vi faktiskt hade en publik över huvudtaget. Jag menar, alla stora ståuppstjärnor körde ju samtidigt på de två stora scenerna.

Nåväl. 12 suveräna Up And Coming- komiker körde sedan ca 10 minuter var där i rökrutan.

Jag var sist i körschemat på programmet. Klockan var över 00 när jag äntrade scenen.

Jag var aggressiv. Hade ätit en hel del socker under dagen. Det var ju gratismat med suverän buffe´ och ett stort efterrättsbord!

Buffén. Jag tog först en rejäl tallrik mat med de dyraste rätterna (lax-och-mögelost-rosor, sparris, brieost, legymsallad, rostbiff...). Åt upp hälften av det jag tog, petade i hälften och hade ångest över att vara tvungen att slänga och bad Gud förlåta mig i tysthet över mitt giriga tilltag.
Så upprepar jag det giriga beteendet direkt efter matpetandet, vid efterrättsbordet. Där tar jag en rejäl bit princesstårta, ett glas tiramisu (?) och ostkaka med en rejäl hög hjortronsylt (dyyyrt!). Bad en tyst bön till Guden igen. Denna gång förlät han mig inte utan gav mig ett illamående som straff.

Nåväl. Jag var iallafall speedad och pigg tack vare sockret till jag skulle uppträda.

Det var en liten publik (de två stora scenerna var ju liiite mer välbesökta, typ kanske 1250 resp 720 pers per scen). Men vi hade en stadig klick på ca 30 pers som rökte en cigg, tittade lite, gick.
När jag gigade skrek jag åt folk som gick förbi utanför; "STANNA!" och så gjorde de det. Enkel kommunikation. Som hemma med min man.

Det kändes bra efter mitt gig. Jag har alltid minnesluckor då jag gigat men känslan i magen och axeltryckningarna från några av de andra komikerna kändes fint. Någon av mina konkurrenter blängde. Också ett gott tecken.

Well. Efter att alla hade gigat tog konferencier Ströbaek en och en av oss tävlande åt sidan och vi fick lägga vår röst på den komiker vi gillar mest. Jag vann med över hälften av rösterna. Så TACK alla ni goingar som röstade på mig! Sätter in pengar på era konton i veckan.

Så fick jag ju då priset och det var att uppträda på stora scenen inför en jättepublik dagen efter. Därifrån minns jag, ärligt talat ingenting. Fick dock en del ryggdunk efteråt så man får väl tro att det gick bra.

För att summera hela färden så måste jag bara säga att jag ääälskar alla ståuppare (publiken också förstås!). Det kändes som en firmafest och ståuppfolket är verkligen familjära! Oavsett nivå på komikerna så är alla supertrevliga och underbara att vara med. Är kär i er allihop!!!

Det djupa samtalet jag hade i Lisa Lundins hytt (till halv 7 på morgonen!) med fem komiker var väldigt givande. Tack alla ni.

Tack, tack alla ni andra också! Älskar er faktiskt!